Spis treści:
- Instytut Pantone – co to jest?
- Kolor roku Instytutu Pantone
- Very Peri – modny fiolet
- Kolor roku w praktyce
Instytut Pantone – co to jest?
Powstała w 1963 roku amerykańska firma konsultingowa Pantone specjalizuje się w przygotowywaniu zestandaryzowanej palety kolorów. Korzystają z niej designerzy, projektanci, producenci i architekci na całym świecie. Jest ona głównym produktem firmy. Przedstawiciele przedsiębiorstwa powołali do życia Instytut Pantone. Jego zadaniem jest przewidywanie trendów kolorystycznych na podstawie analiz aktualnej mody oraz branżowych zjawisk. To właśnie on odpowiada za coroczne ogłoszenia koloru roku.
Kolor roku Instytutu Pantone
Instytut Pantone ogłasza kolor roku od przeszło dwudziestu lat. Po raz pierwszy stało się to w 2000 roku. Dwukrotnie zdarzyło się, że tym mianem określone zostały dwie barwy. Ostatnio miało to miejsce w ubiegłym roku, gdy na podium stanęło dwóch zwycięzców: szary Ultimate Grey i żółty Illuminating.
Wyboru koloru roku dokonuje międzynarodowe gremium specjalistów od kolorystyki. Spotykają się oni potajemnie dwa razy do roku na dwa dni w jednej z europejskich stolic. To podczas tych spotkań ustala się zwycięski kolor. Ta barwa w założeniu powinna zdominować nadchodzące trendy w modzie, poligrafii czy wystroju wnętrz.
Very Peri – modny fiolet
Tym razem kolorem roku została barwa Very Peri. Jest to wariacja na temat fioletu z domieszką błękitu i czerwieni, przypominająca kolor barwinka. Po raz pierwszy w historii plebiscytu kolor, który zwyciężył, nie był wcześniej obecny w katalogu firmowym i został zaprojektowany przez Instytut Pantone całkowicie od nowa.
Jak twierdzą przedstawiciele Pantone, ma on symbolizować ducha naszych czasów. Jest emanacją transformacji, jakiej właśnie doświadcza świat.
Żyjemy w czasach przemian. PANTONE 17-3938 Very Peri jest symbolem globalnego ducha czasu i zmiany, której doświadczamy – informuje w swoim komunikacie Pantone. Gdy wychodzimy z trudnego okresu izolacji, nasze przekonania i standardy zmieniają się, a nasze życie fizyczne i cyfrowe połączyły się w nowy sposób. Cyfrowy design pomaga nam przekraczać granice rzeczywistości, otwierając drzwi do dynamicznego wirtualnego świata, w którym możemy odkrywać i tworzyć nowe możliwości kolorystyczne. Wraz z trendami w grach, rozszerzającą się popularnością metaversu i rosnącą społecznością artystyczną w cyfrowej przestrzeni, PANTONE 17-3938 Very Peri ilustruje fuzję współczesnego życia oraz sposób, w jaki trendy kolorystyczne w cyfrowym świecie manifestują się w świecie fizycznym i vice versa.
Kolor roku w praktyce
Czy prognozowany przez Instytut Pantone kolor roku faktycznie odzwierciedli się w trendach w modzie, poligrafii, designie lub architekturze wnętrz zależy od tego, czy sami architekci oraz projektanci zdecydują się z niego korzystać. Nie wszystkie wcześniejsze zwycięskie barwy okazały się tak popularne, jak zakładano.
Jeśli jednak przewidywania się potwierdzą, a Very Peri faktycznie zyska na popularności, wtedy do modnych domów trafi wiele elementów wystroju wnętrz w tej barwie. Mogą to być między innymi zdobienia okien – zasłony, rolety lub drobne ozdoby. Będą bardzo dobrze komponować się na przykład z okleinami okien z serii Woodec. Wyróżniają się one dostrzegalną strukturą drewna, która wyraźnie przypomina naturalne usłojenie. Są to wzory Turner Oak, Alpine oraz Concrete. Jasny Turner Oak utrzymany jest w kolorystyce karmelowej. Alpine charakteryzuje chłodniejsza tonacja, która idealnie pasuje do stylu skandynawskiego. Z kolei Concrete imponuje barwą drewna wyrzuconego z morza, co doskonale pasuje do nowoczesnego budownictwa.